- Rancangan yang dibina berdasarkan huraian sukatan pelajaran sepanjang tahun yang ianya mengikut kesesuaian kelas dan tahap pencapaian murid yang telah disusun mengikut takwim sekolah sebelum sesi persekolahan bermula.
- Elemen yang perlu ada di dalam jadual rancangan pengajaran tahunan adalah :
-Tajuk
-Kemahiran
-Nilai-Nilai
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN (RPM)
- Rancangan yang dibentuk daripada perancangan tahunan iaitu sukatan pelajaran bagi tahun tersebut.
- Elemen yang perlu ada di dalam jadual rancangan pengajaran mingguan adalah :
-Isi Pelajaran
-Kemahiran
-Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
-Bahan Bantu Mengajar
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Rancangan pengajaran harian merupakan satu dokumen rasmi penting kepada seseorang guru yang profesional yang perlu disediakan sebelum menlaksanakan sesuatu pengajaran. selain itu , ia juga boleh didefinisikan sebagai penulisan tentang kaedah pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran bagi sesuatu mata pelajaran pada sesuatu hari tertentu dengan menggunakan format-format yang telah ditetapkan.
Elemen utama yang perlu dalam perancangan harian ialah:
- Penulisan
secara objektif
- Pengetahuan
sedia ada
- Isi kandungan
pengajaran
- Strategi
pengajaran dan pembelajaran
- Penyebatian
kemahiran berfikir
Kepentingan rancangan pengajaran harian:
- Mengelakkan
sebarang penyelewengan atau terkeluar daripada perkara yang hendak diajar
- Mengehadkan
skop yang akan diajar dalam sesuatu jangka waktu
- Menyediakan
satu siri aktiviti untuk membantu murid mencapai hasil pembelajaran,
meningkatkan kemahiran yang dikehendaki, menerapkan nilai-nilai murni dan
proses penilaian yang terancang
- Persediaan
mengajar juga dapat membantu guru mengingati isi pelajaran yang hendak
disampaikan tanpa sebarang keraguan
- Mengingat
bahan dan pendekatan pengajaran yang perlu untuk menyampaikan sesuatu isi pelajaran
- Mengembangkan
langkah aktiviti pengajaran secara lancar, tersusun dan sistematik
- Guru
dapat meramal situasi dalam kelas dan membuat persediaan mengatasi
langkah-langkah
- Tingkatkan
keyakinan diri guru semasa proses pengajaran berlangsung
- Dapat
memberikan peluang kepada guru pengganti mengambil alih tugas pengajaran
dengan mudah dan berkesan
- Melakukan
pemantauan dalam pengajaran dan pembelajaran secara lansung atau
tidak
No comments:
Post a Comment